PENDAHULUAN ILMU TAUHID
فندهولوان علم التوحيد.
1 . اسمه : علم التوحيد و علم الكلام والفقه الأكبر وعلم أصول الدين.
1. Namanya - Ilmu tauhid, ilmu yang membahaskan sifat kalam, ilmu fekah yang terbesar ilmu usuluddin.
2.حده: لغة :العلم بأن الشئ واحد
الاصطلاح : علم يبحث فيه عن اثبات العقائد الدينية بالأدلة اليقينية .
2. Takrifnya:
i. Disisi bahasa : Mengetahui bawasa sesuatu itu esa.
ii. Disisi istilah Ulama` Tauhid : Pengetahuan yang dibahas di dalamnya bagi mantapkan segala pegangan agama dengan dalil- dalil yang dibangsakan kepada yakin.
3. موضوعه: المعلومات التى يحمل عليها ما يصير به عقيدة دينية او مبدأ لذلك , كقولنا : الله تعالى قديم , والجسم مركب من الجوهر الفردة.
3. Tempat bahasnya : Segala maklumat yang dikaitkan dengan perkara yang jadi akidah agama ataupun asas- asas perkara tersebut seperti kita berkata : Allah Taala sediakala, Jisim ialah susunan daripada komponen- komponen yang tunggal.
4. ثمرته : الفوز بالسعادة الأبدية اذ به يصير الأيمان بالأحكام الشرعية ثابتا محكما.
4. Hasilnya: Berjaya dengan kebahagiaan yang berkekalan, kerana dengan sebab ilmu tauhidlah menjadikan keimanan dengan segala hukum syariat berkeadaan tetap lagi teguh.
5.حكم الشارع فيه : أن معرفته فرض عين على كل مكلف ولو بادلة اجمالية كأن يعرف وجود ه تعالى بكونه خالقا للعالم وأما الأدلة التفصيلية التى يقدر بها على دفع الشبه ففرض كفاية اذا قام بها .
5. Hukum Tuhan ,terhadapnya :Bahawa mengetahuinya adalah fardu ain atas tiap- tiap mukalaf, sekalipun hanya dengan dalil – dalil yang ringkas tetapi merangkumi maksud (ianya dinamakan dalil ijmali ) seumpama, seseorang itu mengetahui adanya Allah Taala dengan keadaan adanya itu adalah pencipta kepada Alam. Adapun dalil- dalil tafsili ( terperinci) yang berupaya dengannya untuk menolak kesamaran akidah. Hukum mengetahuinya adalah fardu kifayah bilamana sekelompok masyarakat yang menguasainya, maka tiadalah dituntut lagi kepada mereka- mereka yang lain.
6. فضله : وهو أشرف علوم الدين لمتعلق بذات الله وذات رسوله عليهم الصلاة والسلام
6 . Kelebihannya: Dialah yang terlebih mulia dikalangan ilmu-ilmu agama kerana bergantung perbahasannya dengan zat Allah dan Zat Rasul-rasulnya A.s.
7. نسبته : الى غيره من العلوم أنه افضلها بلاخلاف لكونه متعلقا بذات الله تعالى وذات رسله عليهم السلام.
7. Nisbahnya dengan ilmu lain : Ialah yang terafdal tanpa bersalah- salahan pendapat ulama` disebabkan keadaannya bergantung dengan zat Allah Taala dan zat segala Rasul A.S.
8. واضعه : ابو الحسن الأشعرى ومن تبعه وأبو منصور الماتوريدى ومن تبعه .
8. Penyusunnya : Abu Al-Hassan Al-Ashaari serta pengikut-pengikutnya dan Abu Mansur Al Maturidi dan pengikut- pengikutnya.
9. استمداده: من اللأدلة النقلية والعقلية
9. Tempat ambilan : Daripada dalil- dalil naqli ( Al-quran dan hadis) dan dalil- dalil akli.
10. مسائله : قضاياه الباحثة عن ثلاثة أشيأ : الهيات وهى ما تتعلق بالاله واجب وجائز ومستحيل ونبوات وهى ما تتعلق بلأنبيأ مما دل عليها مما يجب لهم وما يستحيل وما يجوز . وسمعيات وهى ما دل عليها النقل فقط . ولا مدخل للعقل فيه كالحشر والنشر والجنة الى آخره.
10. Masalahnya : Tajuk- tajuk yang membahaskan berkenaan 3 perkara :
iii. Ilahiyat (ketuhanan) : Yaitu perkara yang bergantung dengan tuhan, wajib, harus dan mustahil.
iv. Nubuwat : Iaitu segala perkara yang bergantung dengan segala Nabi dari apa- apa yang wajib, mustahil dan harus bagi mereka.
v. Sam`iyah : Iaitu perkara yang menunjukkan kepadanya semata- mata oleh dalil naqli, dan tiada masuk bahas akal padanya. Seperti al-Hasyar ( Dahulukan Padang Mahsyar), Nasyar (Berhamburan bangun daripada kubur atau berhamburan di padang mahsyar), Syurga hinggalah akhirnya.
http://www.geocities.com/pndktmpn/kitab.htm
Sekian uraian PENDAHULUAN ILMU TAUHID
Saya harap PENDAHULUAN ILMU TAUHID dapat membantu anda, dan jika ada kekurangan dan kesalahan dalam ulasan catatan biografi ulama kali ini sekiranya untuk berkomentar dan meninggalkan pesan di kolom bawah.
0 Response to "PENDAHULUAN ILMU TAUHID"
Post a Comment